10 tips til hvad I kan bruge et animeret logo til
Med et animeret logo kan I nemmere skabe opmærksomhed og øge kendskabsgraden omkring jeres brand. Bare det at få jeres logo animeret er nemlig nok til , at I skiller jer afgørende ud fra konkurrenterne.
Alle firmaer har et logo – eller så godt som alle i hvert fald. Men tit er der ikke rigtig nogen, som bemærker det, med mindre det har en iøjnefaldende, unik grafisk detalje, det er placeret på en fremtrædende plads i al jeres markedsføring eller I kort og godt bruger penge på at markedsføre jeres logo.
Men det er nemt at ændre, blot ved at tilføje animation til logoet. At der pludselig sker noget med logoet, når folk kommer ind på jeres hjemmeside, er nok til, at folk husker logoet bedre. Bedst huskes det naturligvis, hvis animationen indeholder en smart eller overraskende detalje undervejs.
Overgør ikke animationen
Så i bund og grund er det faktisk nok, at logoet bevæger sig. Men det må endelig ikke blive for vildt, ligesom animationen ikke skal blive ved med at gentage sig i uendelig løkke. En gang når folk indlæser hjemmesiden i deres browserprogram, er nok til, at de bemærker det.
Animationen bør heller ikke være for voldsom eller se alt for pop-smart ud. Finesse, elegance og stilfuldt er nøgleordene, hvis jeres logoanimation skal have den ønskede effekt. Så vælg aldrig noget, som I ikke selv kan holde ud at se på. Det skal stadig være lige så fiks og raffineret at se på om et, to, fem eller hvor mange år, I nu kommer til at køre med det samme logo.
Inspiration til hvor I kan bruge jeres animeret logo
Animeret GIF på hjemmesiden
Som sagt er det en god ide at sætte det animerede logo ind på hjemmesiden. F.eks. som en animeret GIF, der kun viser animationen en gang, hver gang hjemmesiden indlæses. Det fanger den besøgendes opmærksomhed uden at blive for anmassende, netop fordi animationen ikke bliver ved.
Intro til jeres videoer
I kan også få lavet en video-version af det animerede logo. Det kan I bruge til alle de videoer, som I lægger på YouTube eller hjemmesiden og som I efterfølgende deler på de sociale medier. Det øger genkendeligheden. Sørg for at animationen er kort, så folk ikke begynder at kede sig.
Outro til jeres videoer
På samme måde kan logoanimationen også bruges som afslutning på jeres video. Det giver en naturlig mulighed for at placere kontaktoplysninger og så videre i slutningen af hver eneste video, I udgiver på nettet.
Logo i jeres videoer
Det animerede logo kan også bruges som “stationslogo” i jeres videoer oppe i det ene hjørne, sådan som de store tv-stationer har det. Igen bør logoet kun animeres, når det sættes ind. Eventuelt kan det sættes ind som animation af starten af videoen og så animeres ud af billedet igen efter et kort øjeblik.
Brug den på Instagram
Et godt sted at præsentere jeres nye, animerede logo er på Instagram. Det får folk til at stoppe op ved jeres profil og tjekke animationen ud.
Pinterest er også velegnet
Ligesom Instagram er Pinterest meget visuelt funderet. Så her skal det nye, animerede logo naturligvis også præsenteres for verden. Der findes ligefrem brugere på Pinterest, som samler animerede logoer sammen. Det kan give jer uventet opmærksomhed for kunder, som ellers aldrig ville have opdaget jer.
Facebook – til jeres profilbillede og videoer
På Facebook kan jeres animerede logo bruges som en lille videosekvens i stedet for jeres profilbillede. Facebook understøtter ikke animerede GIF’er. Så har du kun logoet som en animeret GIF, skal du først lige konvertere det med f.eks. Imgur og så poste videoen med et link hertil fra Facebook.
På Twitter må logoet godt loope
På Twitter kan der både postes video og animerede GIF’er. Her er det dog en god ide at lade logoet loope. Så fanger det nemmere folks opmærksomhed, når de ser det i deres strøm. Er du smart kan du eventuelt oprette en lille case på hjemmesiden, der fortæller om logo-animationen og hvorfor I valgte at få det gjort. Det giver trafik til hjemmesiden fra opslaget med logoet i.
Snapchat –også velegnet til animerede logoer
På samme måde kan du også bruge jeres animerede logo til at få ekstra opmærksomhed på Snapchat. Brug logoet som baggrund til en opdatering eller brug det i de videoer, som I lægger op. Ganske som vi har gennemgået tidligere i listen.
Til den event I er sponsor for
Sponserer I en event, kan I bruge den animerede version af jeres logo som animeret GIF til at skille jer ud fra de andre sponsorer i listen på eventens hjemmeside. Anvender de LED-skærme til beskeder og promotion ved eventen, vil jeres logo også vække ekstra opmærksomhed, når det vises på skærmen.