Manuskript skabelon

Du kan downloade skabelonen i Word her.

10 gode råd til dit animationsmanuskript fra vores tekstforfatter

Når du skal skrive manuskript til din animationsvideo, er det vigtigt, at du formulerer dig skarpt og præcist. Du har kun 2 ord pr. sekund! Planlæg også historiens opbygning, så du starter der, hvor din målgruppe er. Så kan de nemt identificere sig med din video fra allerførste sekund.

Når du skal skrive manuskript til din animationsvideo, er det vigtigt, at du skaber en historie, det er nemt for folk at relatere sig til fra allerførste sekund. Ellers er de hurtigt videre til den næste video på YouTube eller det næste websted på nettet.

Her har vi samlet 10 gode råd fra vores tekstforfatter, der har mere end 30 års erfaring med at skrive tekster, manuskripter og bøger.

1. Du har kun 2 ord pr. sekund

Dit manuskript skal være skåret skarpt. Som udgangspunkt har du kun 2 ord pr. sekund, altså ideelt set 120 ord pr. minut. Spar unødvendige bindeord og unødige produktdetaljer væk. Undgå marketingfloskler som skarpe priser og andre vendinger, som folk alligevel sorterer fra rent mentalt, når de ser din video.

2. Antydningens kunst

Husk på, at du har en animation til at akkompagnere din speak. Det er en af de nemmeste måder at spare en masse ord på i manuskriptet. Komplicerede processer og koncepter kan nemt beskrives præcist som en del af animationen til det pågældende step.

3. Start der hvor din kunde er

Skal din animationsvideo have gennemslagskraft, skal den starte der, hvor din kunde er, når han eller hun møder din video. Italesæt det problem, den udfordring, den drøm eller det mål, som har fået folk til at søge efter en løsning, der minder om dit produkt eller din tjeneste, og sørg for at din hovedperson i animationsvideoen ligner målgruppen bedst muligt.

4. Hold sproget helt nede på jorden

Er det første gang dine kunder hører om dit produkt? Så spring alle fagudtrykkene og de produktegenskaber fra, som du kun har lyst til at nævne for at imponere konkurrenterne. Fremhæv i stedet fordelene og udbyttet for kunden. What is in it for them!

5. Beskriv den følelsesmæssige transformation

De animationsvideoer der virker bedst, er dem, hvor kunden kan følge den følelsesmæssige transformation, han eller hun vil opleve, når vedkommende anskaffer dit produkt eller din tjeneste. Det gode ved det er, at du ikke behøver bruge ord i manuskriptet på det. Byg det i stedet op ved et intelligent valg af humør på de medvirkende karakterer, farvevalget i animationerne og stemningen i baggrundsmusikken.

6. Vent med at introducere jer

Den største effekt af jeres animationsvideo får I ved at vente med at introducere jer selv til så sent som muligt og gerne først til allersidst. Ved først at beskrive problemstillingen eller de symptomer, kunden kender fra sin hverdag og dernæst given dem løsningen i form af jeres produkt eller tjeneste, får I skabt en større nysgerrighed omkring, hvem der står bag.

7. Tænk visuelt, når du skriver din historie

Når du skriver dit speakmanus, er det en god ide, sideløbende at skrive de visuelle instruktioner til hvert step i animationen. Hvad skal der ske, mens seeren hører speaken og hvordan kan animationerne understrege speaken – og omvendt? Tænker du ikke animationen ind i historien fra starten, risikerer du, at der skal rettes flere gange i både speakmanus og animationer undervejs, for at tingene hænger ordentlig sammen.

8. Det er en animation, ikke en PowerPoint-præsentation

Lad være med at tænke din animation som en PowerPoint-præsentation med punktopstillinger og så videre. Der kan sagtens optræde punktopstillinger undervejs, men de kan oftest illustreres på meget mere spændende måder – f.eks. som puslespilsbrikker, kasser eller andet, der kan animeres på en iøjnefaldende måde.

9. Husk dit call to action

Ingen animationsvideo kommer nogensinde til at leve op til sit formål, hvis du ikke slutter af med at fortælle seeren, hvad du gerne vil have ham eller hende til at gøre, når de er færdig med at se videoen. Husk også at tænke ind, hvor kunden møder videoen. Der er jo f.eks. ingen grund til at slutte med en opfordring til at gå ind på jeres hjemmeside, hvis folk allerede er landet der, før de ser videoen. I stedet skal de måske videre til produktsiden.

10. Det bedste manuskript bygges som et samarbejde

De bedste animationsvideoer bygges som et tæt samarbejde mellem dig som kunde og os som producent. Vi sender derfor altid dit manuskriptet forbi vores egen tekstforfatter og vores animatorer, der oftest vil have nogle gode råd og ideer til forbedringer. Dem vender vi efterfølgende med dig, så vi sammen kommer frem til den perfekte animationsvideo for dig, dit firma og dets produkter eller tjenester.

 

10 konkrete eksempler på manuskripter vi har lavet til vores kunder:

manuskript skabelon